تازه های آریا خودرو سیمای سبز

Lastest News

کارناوال هوای پاک در شهر اصفهان

کارناوال هوای پاک در اصفهان شکل گرفت.در این مراسم، که برنامه ی آن حمایت از هوای پاک و کاهش آلودگی در کلانشهر های نذیر اصفهان بود، معاونت طرح و ترافیک شهر اصفهان علیرضا صلواتی به همراه شهردار اصفهان دکتر نوروزی سوار بر خودرو های برقی آریا در خیابان های اصلی شهر حضور داشتند.

متن زیر قابل تامل است…!

شاید میلیون ها سال پیش، هنگامی که انسان اولیه با بر هم زدن دو سنگ موفق به کشف آتش شد، به فکرش هم نمی رسید که این اقدام آغاز گر یکی از مهم ترین فجایع زیست محیطی در جهان شود. پس از آن بارها و بارها سنگ ها بر هم زده شدند تا آتشی برپا شود، هیزمی بسوزد و انرژی و گرمای حاصل از آن باعث سهولت انجام بسیاری از امور زندگی شود.

روزها، ماه ها و سال ها گذشتند و همزمان با تکامل انسان اولیه و تغییرات ظاهری، روحیه ی جستجوگر، به او این اجازه را داد تا محیط اطرافش را کشف کند. سپس به یکجا نشینی روی آورد و توانست روستاها و شهرها را ایجاد کند.

زمان به سرعت گذشت و تحولاتی عظیم از راه رسیدند که بسیاری از جوانب زندگی بشری را دگرگون ساختند. کشف زغال سنگ و سوخت های فسیلی آغازی برای ورود انسان به عصر صنعتی و پیشرفت چشم گیر شهرها بود. در همین زمان، انسان به واسطه ی مزایای زندگی در شهر که مفهومی تازه در آن دوران بود، روز به روز بیشتر از طبیعت فاصله گرفت و غرق در دنیای ماشینی خودش گردید.

در قرن ۶۱ میلادی برای نخستین بار، مساله ای به نام آلودگی هوا اما نه به صورت امروزی، مطرح شد. یک فیلسوف رومی به نام سنكا پس از خروج از رُم، در گزارش سفر خود به این شهر از هوای سنگین و بوی بد دودكش ها و وجود بخارات بیماری زا و دوده در هوا سخن گفت و وضعیت نابسامان هوا در این شهر را مورد نقد قرار داد.

سپس نوبت به كاخ تاتبری در ناكینگهام رسید و الینور همسر هِنری دوم به علت غیر قابل تحمل بودن هوا به نقطه ی دیگری نقل مکان کرد. این روند ادامه یافت تا اینکه بالاخره پس از ۱۶۰ سال استفاده از زغال سنگ در لندن ممنوع شد. اما این پایان ماجرا نبود…

انسان سیری ناپذیر از پیشرفت، روز به روز منابع جدیدی برای تولید انرژی کشف کرد. پیشرفت در حمل و نقل و سهولت دسترسی به مناطق دوردست، تسهیل تولید محصولات در کارخانه ها و پیشرفت همه ی جوانب زندگی، باعث شدند تا ساکنان شهرها چشم هایشان را به روی آسمان آبی و زمین پاک ببندند و مساله ای به نام آلودگی هوا روز به روز قدرت بیشتری بگیرد.

این مساله که امروزه می توان از آن به عنوان یک فاجعه ی زیست محیطی یاد کرد، پله های پیشرفت را به سرعت طی کرد و به سراسر جهان گسترش یافت تا جایی که در دنیای امروز همه ی مردم جهان را درگیر خود نموده است.

اهمیت این مساله برای ایران، باعث شد تا در سال ۱۳۷۴، ۲۹ دی ماه هر سال به عنوان روز ملی هوای پاک شناخته شود و اقداماتی در جهت بهبود وضعیت هوا صورت گیرد.

امروز در وضعیتی قرار داریم که مردم کشورمان در بسیاری از نقاط این مرز و بوم دلتنگ آسمان آبی و نفس عمیقی سرشار از اکسیژن هستند. شاید بدترین قسمت این ماجرا این است که برای بسیاری از مردم، آلودگی هوا به شکل یک مساله روزمره درآمده و روز به روز توجه کمتری به آن می کنند.

کارناوال قصد دارد تا شما را با این فاجعه تلخ بیشتر آشنا کند تا شاید این بار که خواستید با اتومبیل تک سرنشین خود از خانه خارج شوید به عواقب کار خود بیشتر بیاندیشید…

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Comments (2)

  • علیپور پاسخ دادن

    ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

    2019/12/23 ساعت14:45
    • آریا خودرو سیمای سبز پاسخ دادن

      خوشحالیم تونستیم کمکی کرده باشیم

      2020/02/17 ساعت11:59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *