تازه های آریا خودرو سیمای سبز

Lastest News

موانع پیش رو سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل عمومی با خودروی برقی

مهدی نیکی-مدیر‌عامل آریا خودرو

کاهش خسارات مالی و جانی منتج از آلودگی هوا و صوت در کلان‌شهرهای کشور و نیز افزایش تردد ایمن‌تر و رفاه و سلامت بیشتر شهروندان در شهرهای بزرگ ازجمله تهران، موضوعات مهمی هستند که در صورت توجه‌نکردن فوری به آنها، شاهد بروز مشکلات بزرگ‌تر و متنوع‌تر برای مردم ساکن در این شهرها خواهیم بود. دیدیم که اجرای طرح‌های متعدد ازجمله طرح ترافیک کاهش آلودگی هوا هم در شهر تهران آنچنانکه باید برای شهروندان از محل افزایش تعداد روزهای هوای پاک داشتن در بازه‌های زمانی مشخص دستاورد مطلوب و اثرگذاری نداشت. مشارکت بیشتر بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل سبز در قالب سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، یکی از اقداماتی بود که از سال ۱۳۹۶ در قالب همکاری با شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور ازجمله شهرداری منطقه ۱۲ تهران شروع شد. شرکت آریا‌خودرو سیمای‌سبز با تولید ۸۰ دستگاه انواع خودروهای برقی با کاربری حمل حداقل ۲ و حداکثر ۴۰ نفر ظرفیت، در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در شهرهای تهران (مسیر میدان امام خمینی به چهارراه سیروس و بالعکس)، شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان آغاز کرد که متأسفانه به دلیل حمایت‌نکردن مسئولان مرتبط در شهرداری شهرهای تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز از اجرای این طرح، فعالیت ما پس از دو ماه خدمات رایگان به شهروندان عزیز این شهرها متوقف شد ولی این شرکت طی دو سال فعالیت در شهر تهران در قالب تأمین و مدیریت بهره‌برداری از خودروهای برقی تحت تملک خود توانسته است علاوه بر اشتغال‌زایی پایدار برای جوانان و بزرگ‌سالان ساکن در شهر تهران، به اهداف مهم ذیل هم دست یابد:
۱. کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن به میزان ده هزار تن و بالطبع ارتقای توجه به سلامت شهروندان عزیز و نیز کاهش هزینه‌های دولت در بخش بهداشت و درمان ۲. کمک به رشد و توسعه صنعت بیمه کشور از محل کاهش خسارت‌های منتج از تصادفات در این محدوده به میزان ۱۰۰ درصد ۳. کاهش مصرف بنزین و گازوئیل به میزان سه و نیم میلیون لیتر و بالطبع صرفه‌جویی ارزی به میزان حداقل ده میلیارد تومان از محل کاهش هزینه واردات، پخش و توزیع سوخت ۴. از بین رفتن ترافیک سنگین خودروهای بنزینی و گازوئیلی در محدوده موردنظر و نیز کاهش آلودگی صوتی منتج از تردد آنها در این محدوده به میزان ۹۰ درصد و بالطبع ارتقا آرامش و امنیت کسبه محترم، کارکنان گرامی شاغل در ساختمان‌های دولتی واقع در این محدوده و نیز شهروندان عزیز مراجعه‌کننده به بازار بزرگ تهران
شرکت آریاخودرو سیمای‌سبز اولین تولیدکننده و اولین مجری طرح استفاده از خودروهای برقی با کاربری حمل‌ونقل عمومی کالا و مسافر در کشور است. طرح راهبردی شرکت مبتنی بر کاهش آلودگی‌های صوتی و هوایی در کلان‌شهرهای ایران به میزان ۵۰ درصد طی ۱۰ سال آینده است. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به پروژه‌های محوطه شمالی بازار بزرگ تهران، محوطه تفریحی و تجاری دریاچه شهدای خلیج‌فارس واقع در غرب تهران، محوطه داخلی بارگاه مقدس امام هشتم (ع) در شهر مشهد، محوطه تاریخی پاسارگاد شیراز، محوطه داخلی مجموعه فرهنگی سعدآباد و … اشاره کرد. درس‌آموخته‌های دو سال گذشته تیم مدیریتی و عملیاتی شرکت، توانسته چالش‌ها و موانع پیشرو سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل پاک یا همان خودروهای برقی را طبق آیتم‌های ذیل شناسایی و ارزیابی کند:
۱- فقدان سیاست‌های حمایتی و تشویقی از بخش خصوصی به‌منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی توسط خودروهای برقی ۲- نبود حضور کارشناسان آگاه و توانمند در حوزه ارزیابی طرح‌های توجیه اقتصادی مرتبط با حمل‌ونقل عمومی توسط خودروهای برقی در نهادهای حاکمیتی مرتبط ۳- فقدان قراردادهای استاندارد و عادلانه فی‌مابین بخش خصوصی با نهاد حاکمیتی یا همان کارفرمای مرتبط ۴- فقدان زیرساخت‌های استاندارد و قوانین و مقررات کارا و قابل‌اجرا در خصوص پشتیبانی از تردد امن خودروهای برقی با کاربری حمل‌ونقل عمومی ۵- عدم توجه به دغدغه‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاران خصوصی فعال در حوزه تأمین و بهره‌برداری از خودروهای برقی با کاربری حمل‌ونقل عمومی ازجمله فقدان ارائه یارانه و دیگر سیاست‌های تشویقی توسط مسئولان مربوطه ازجمله شهرداری‌ها، استانداری‌ها، رؤسای شورای اسلامی کلان‌شهرها، ادارات کل حفاظت محیط‌زیست و… به این‌گونه طرح‌های پاک و دوستدار محیط‌زیست
در پایان لازم به ذکر است که این شرکت در صورت برطرف کردن مشکلات ذکر شده، قادر به نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی با خودروهای برقی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تولید این نوع خودروها در کشور هست. امیدواریم دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله شهرداری‌های کلان‌شهرها و ادارات کل حفاظت محیط‌زیست از این فرصت به‌منظور کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها نهایت استفاده را ببرند. چراکه ادامه غفلت در این مهم، به نفع دولت و مردم نیست. لذا در راستای تقویت رونق تولید و بالطبع رونق خدمات و اشتغال پایدار در جامعه که نتیجه‌اش عزت و سربلندی بیشتر مردم و نظام و نیز کاهش تأثیر تحریم‌های ظالمانه کشورهای متخاصم علیه مردم عزیز ایران خواهد بود، انتظار می‌رود تا مسئولان مرتبط با حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها در قالب میزگردی تخصصی به چرایی توسعه‌نیافتگی حمل‌ونقل عمومی توسط خودروهای برقی نقطه نظراتشان را به اطلاع مردم عزیز ایران برسانند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *