تازه های آریا خودرو سیمای سبز

Lastest News

هوشمندسازی سامانه حمل و نقل پاک در محدوده بازار کلید خورد

طرح هوشمندسازی سامانه حمل و نقل پاک محدوده بازار بزرگ تهران توسط شرکت آریاخودرو مجری بخش خصوصی این پروژه، از روز سوم آذرماه ۱۳۹۷ آغاز شد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بازار بزرگ تهران یکی از پرترددترین مناطق پایتخت به شمار می‌رود و جمعیت فراوانی شامل کسبه، فعالان بازار و مردم از اولین ساعات صبح از خیابان‌ها و مبادی ورودی بازار، به سوی واحدهای صنفی متمرکز در این محدوده حرکت می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به محدوده بازار، خروجی جنوبی ایستگاه مترو امام خمینی در ابتدای خیابان باب همایون است.

​ با بررسی‌های کارشناسی انجام شده در سال‌های گذشته، به منظور تسهیل تردد، این خیابان به صورت پیاده‌راه درآمده است. در گام بعد، سامانه حمل و نقل پاک با خودروهای نفربر برقی در محدوده بازار آغاز به کار کرده و مبدا حرکت این سامانه نیز در خیابان باب همایون قرار گرفته است. به این ترتیب هر روز از ساعت ۷:۳۰ تا ۵ بعد از ظهر سامانه حمل و نقل پاک روزانه به طور متوسط جابجایی تعداد ۳۰ هزارنفر از شهروندان را در محدوده بازار انجام می‌دهد که علاوه بر تسهیل آمد و شد و کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و زمان تردد در این منطقه را نیز به نحو مطلوبی کاهش داده است.
سامانه مذکور که اکنون حدود دو سال از سرویس‌دهی آن می‌گذرد خدمات خود را به صورت نقدی به مردم ارائه می‌کرد به این معنی که هر فرد باید کرایه خود را به صورت نقدی به رانندگان نفربرهای برقی می‌پرداخت.
ناگفته پیداست که فرآیند پرداخت نقدی کرایه از سوی مسافر به راننده مشکلات عدیده‌ای از جمله اتلاف زمان، کمبود پول خرد و اعتراض و تنش گاه و بیگاه بین مسافران و رانندگان به دلیل نداشتن پول خرد را در پی داشت. از سوی دیگر فرآیند پرداخت نقدی موجب نبود آمار و اطلاعات شفاف و قابل استناد از تعداد ترددها به منظور برنامه‌ریزی بهتر مدیران و متولیان حمل و نقل شهری بود. برای رفع این مشکلات، از روز سوم آذرماه ۱۳۹۷ طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده و مطابق با مفاد قرارداد این پروژه، طرح هوشمندسازی سامانه حمل و نقل پاک محدوده بازار(RFID) توسط مجری این طرح شرکت آریاخودرو به اجرا درآمده است.

گزارش میدانی ما از اجرای موفقیت‌آمیز طرح هوشمندسازی سامانه حمل و نقل پاک در محدوده بازار بزرگ تهران حکایت دارد.

فهم الله معصومی یکی از کسبه قدیمی بازار با تشکر از مجریان هوشمندسازی حمل و نقل پاک در محدوده بازار بزرگ، می‌گوید: اولا باید خسته نباشید بگویم به دست اندارکاران اجرای طرح حمل و نقل مسافر با ماشین‌های برقی که ما را از سر و صدا و ماشین‌های فرسوده این مسیر خلاص کردند و آلودگی هوای این منطقه هم خیلی کمتر شد.
ثانیا باید تشکر ویژه کنم بابت جمع کردن پرداخت کرایه نقدی که برای ما معضل شده بود. وی ادامه می‌دهد: پرداخت کرایه ۷۰۰ تومانی این مسیر واقعا برای من به عنوان مسافری که به مناسبت کارم هر روز در این مسیر تردد می‌کنم، یک معضل بود و بارها و بارها می‌دیدم که مسافران دیگر این مسیر هم پول خرد نداشتند و باید معطل می‌شدیم تا راننده الباقی پول ما را بدهد که گاهی خود راننده هم پول خرد نداشت و کار به جر و بحث می‌کشید.

اکبر ثامنی یکی دیگر از کسبه بازار نیز معتقد است اجرای این طرح جر و بحث سر پول خرد بین مسافر وراننده را تمام می‌کند. وی می‌گوید: از اقدامی که انجام شده و کارت بلیت و بلیت جایگزین پول شده تشکر می‌کنیم. انتظار داریم مجریان این طرح در ساعت‌های ابتدای صبح که حجم مسافر از مبدا خیابان باب همایون به طرف بازار بالا است، در صورت امکان تعداد گیت‌های سوار شدن مسافران به خودروهای برقی را افزایش دهند چون در این ساعت‌ها تعداد مسافر زیاد است و اگر قرار باشد همه مسافران از یک گیت عبور کنند و کارت بزنند، صف طولانی ایجاد می‌شود.

خانم سجادی یکی از مسافران این مسیر نیز هوشمندسازی سامانه حمل و نقل پاک را اقدام مثبتی برای خدمت به مردم می‌داند و می‌گوید: من چند بار در حالی که کودک خردسال همراهم بود و باید سریع خودرو را ترک می‌کردم تا حواسم به کودکم باشد، معطل گرفتن الباقی پول از راننده شدم ولی با کارت بلیت دیگر چنین مشکلاتی نخواهد بود.
یکی از رانندگان خودروهای نفربر برقی نیز با تشکر از اجرای این طرح می‌گوید: غیر از سر وکله زدن با مسافر سر نداشتن پول خرد، تهیه پول خرد برای پرداخت به مسافران مشکل هر روز ما بود و باید ۱۰ هزارتومان پول خرد را به قیمت ۱۳ هزارتومان می‌خریدیم.

مهدی نیکی مدیرعامل شرکت آریاخودرو سیمای سبز که مجری طرح حمل و نقل پاک در محدوده بازار به شمار می‌رود با بیان این که  رفع گلوگاه‌های ترافیکی را در شهرهای مختلف و مناطقی مثل بازار سنتی تهران، تخصص این شرکت است، می‌گوید: راهکارهای ترافیکی که توسط مجموعه آریاخودرو طراحی و با خودروهای برقی اجرا می‌شود به گونه‌ای است که با تعریف مسیرهای ویژه، ضمن کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و تسهیل رفت و آمد مردم، برای شهرداری نیز درآمدی تحت عنوان اجاره مسیر ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی سامانه حمل و نقل پاک در محدوده بازار بزرگ تهران می‌افزاید: پروژه هوشمندسازی این سامانه در قالب قراردادی که با شهرداری منطقه ۱۲ به عنوان ناظر این طرح داشتیم از مدتی پیش در دست برنامه‌ریزی و اقدام بود و از تاریخ ۳ آذرماه ۱۳۹۷ شکل عملیاتی به خود گرفت. ما برای اجرای این پروژه تجهیزات لازم و پرسنل آموزش دیده مورد نیاز را تدارک دیدیم که با تمهیدات اندیشیده شده، خوشبختانه این پروژه بدون مشکل خاصی اجرایی شد و خدمت رسانی به شهروندان صورت شفاف‌تر و مطلوب‌تری پیدا کرد.

سعید ارونقی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ شهرداری تهران نیز موفقیت‌آمیز خواندن طرح حمل و نقل پاک در محدوده بازار می‌گوید: توسعه همه جانبه حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری تهران است و این امر در مناطقی همچون محدوده بازار که روزانه حجم تردد بالایی را تجربه می‌کند اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. پیش از اجرای طرح حمل و نقل عمومی پاک در محدوده بازار با مشکلاتی همچون فرسودگی و آلایندگی (هوا و صوت) سیستم‌های حمل و نقل عمومی در این منطقه مواجه بودیم که با اجرای سامانه حمل و نقل پاک این مشکلات تا حد قابل قبولی کاهش یافته است.

وی افزود: این سامانه که حمل و نقل در محدوده بازار بزرگ تهران را با نفربرهای برقی در مسیرهای مشخص انجام می‌دهد طبق بررسی‌های به عمل آمده، تقاضای سفر در این محدوده را به خوبی پوشش داده و هزینه مناسب و سرویس‌دهی مطلوب آن رضایت شهروندان را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به هوشمندسازی این سامانه طی روزهای اخیر افزود: قرارداد ما با مجری این پروژه قرارداد مفصلی است که بندهای وظایف طرفین به دقت در آن تدوین شده و به تایید مراجع قانونی رسیده است. طبق مفاد این قرارداد، مجری طرح باید اقدام به راه اندازی سیستم هوشمندRFID)) در این سامانه می‌کرد که این اقدام اخیرا انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ شهرداری تهران با تاکید بر این که هدف از هوشمندسازی سامانه حمل و نقل پاک در محدوده بازار، حذف پول فیزیکی از چرخه فرآیند تردد به منظور تسهیل عملیات جابجایی و همچنین شفاف سازی فرآیند و دستیابی به اطلاعات قابل اتکا است، افزود: برنامه‌ریزی برای اجرای هر چه بهتر سامانه‌های حمل و نقل و رفع تنگناهای ترافیکی مستلزم در اختیار داشتن اطلاعات قابل اعتماد از ترددهای در حال انجام است که این امر با رد و بدل شدن پول فیزیکی بین مسافر و راننده بدون امکان ثبت و رصد دقیق تعداد تردد و چرخه مالی حاصل از آن، امکان‌پذیر نیست، ضمن آن که تداوم فرآیند پرداخت کرایه با پول فیزیکی مشکلات خاصی مثل اتلاف وقت و احتمال تخلف از کرایه مصوب را نیز افزایش می‌دهد.

ارونقی تصریح‌کرد: شهرداری منطقه ۱۲ در بعد نظارت بر حسن اجرای عملیات سامانه حمل و نقل پاک در محدوده بازار با حساسیت عمل می‌کند چرا که ارتقا و کیفیت عملکرد این سامانه  گام ابتدایی ما برای طرح جامع ساماندهی به ترافیک منطقه ۱۲ است و گام های بعدی نیز به تدریج اجرایی خواهد شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *