تازه های آریا خودرو سیمای سبز

Lastest News

حمایتی در کار نیست

مدیرعامل شرکت «آریا خودرو سیمای سبز» به عنوان اولین تامین کننده ایرانی خودروهای برقی از عدم حمایت های لازم از صنعت نوپای خودوری برقی در کشور انتقاد کرد

مدیرعامل شرکت «آریا خودرو سیمای سبز» به عنوان اولین تامین کننده ایرانی خودروهای برقی از عدم حمایت های لازم از صنعت نوپای خودوری برقی در کشور انتقاد کرد.

به گزارش ستاد برگزاری خودورهای آینده مهدی نیکی با اشاره به این که خودورهای این شرکت  با کاربری‌ها و تنوع محصولی مختلف، در زمینه حمل و نقل عمومی پاک (کالا و مسافر)، با شعار آسمان آبی، هوای پاک همسو با سیاست های گسترش هوای پاک در این زمینه فعالیت دارد. تامین و عرضه خودروهای برقی با کاربری حمل مسافر و کالا و نیز پشتیبانی و خدماتی در کنار مدیریت آنها در فاز بهره برداری، محور فعالیت های این شرکت دوستدار محیط زیست هستند، گفت: آریا خودرو سیمای سبز با هدف تامین و توسعه راهکار های حمل و نقلی مبتنی بر انرژی‌های پاک آغاز به فعالیت کرده و از ابتدای تاسیس تلاش نموده تا با بهره گیری از نیروهای متخصص داخلی و فناوری های روز دنیا با سرمایه گذاری مناسب در زمینه تحقیق و تولید وسایل نقلیه الکتریکی گامی در مسیر توسعه ملی و همچنین بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی بردارد. مشروح این گفت و گو را بخوانید.

فعالیت شرکت از چه سالی شروع شده است و سیاست های شرکت چه بوده است؟

مجموعه کارخانه‌ها آریا از ۲۵ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و در این ۲۵ سال بر روی تولید لیفتراک متمرکز بودیم. سال ۹۵ احساس کردیم بر اساس مطالعات و نیاز های مردم می توانیم،  یک شرکت مجزا تخصصی حمل‌ونقل ایجاد کنیم و در حوزه حمل‌ونقل عمومی بهره‌برداری انجام دهیم. از سال ۸۱ نفربر برقی را تولید کردیم. در ابتدا سیاست شرکت فروش خودروهای برقی بود که تولید می‌شد. در ابتدا برای بازارهای داخلی ازجمله حرم‌ها، جمکران، صادرات ۴۰۰ دستگاه به عراق، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و تخت جمشید خودرو های تولید شده را فروختیم. اما با بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم که می‌توانیم بستری مناسب برای بهره‌برداری خودمان در حمل‌ونقل عمومی ایجادکنیم.

ظرفیت تولید شرکت چه مقدار است؟

ظرفیت تولیدی اگر بتوانیم برنامه‌ریزی درست داشته باشیم می‌توانیم سالانه هزار دستگاه خودرو برقی تولید کنیم. اما در حال حاضر به دلیل اینکه نمی‌توانیم از تولیدهایمان استفاده کنیم، به بن‌بست تولید رسیده‌ایم. اگر شهرداری ها در بحث مدیریت محدوده پیاده راهی کمک کنند می‌توانیم استفاده بیشتری از تولیدهایمان کنیم. برای مثال همان کاری که در بازار بزرگ‌شده است که محدوده پیاده راهی ایجادشده است، می‌توان درجاهای دیگر نیز این اقدام توسط شهرداری‌ها انجام گیرد که ما نیز بتوانیم بهره برداری بیشتری از خودروهایمان داشته باشیم.

چه اقداماتی از سوی شرکت برای اینکه سهم بیشتری از بازار داشته باشید انجام شده است؟

برای این کار طرح‌های زیادی از سوی شرکت به شهرداری‌ها ارائه شده است. برای نمونه ما شهر رفسنجان را مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در مرکز شهر رفسنجان که قلب شهر و مرکز شلوغی و ترافیک شهر است، 5 ماشین برقی می‌تواند دو اتوبوس شهری را حذف کند و یا در تهران چندین جا را در مناطق مختلف بررسی کردیم. اما متأسفانه شهرداری‌ها جسارت لازم را برای پیگیری و بستن خیابان را ندارند. زیرا با مقاومت‌های مردمی روبرو می شوند که فکر می کنند برایشان دردسر ساز می شود درحالی که این مشکل قابل‌حل است. برای مثال اولین باری که طرح استفاده از نفربرهای برقی را در بازار بزرگ اجرا کردیم با مخالفت مردم روبرو شدیم. زیرا معتقد بودند که طرح ما باعث می‌شود که فروششان کاهش یابد. اما بعد از چند ماه متوجه شدن که این‌گونه نیست و حتی فروششان نیز بیشتر نیز شده است.

چند نوع خودرو توسط شرکت طراحی شده است و در چه مکان‌هایی می توان استفاده کرد؟

شرکت بالای ۴۰ نمونه محصول تولید کرده است. این محصولات شامل، وانت برقی که می‌تواند تا ۳ تن بار حمل کند،  نفربر آتش‌نشانی برقی، ماشین زباله بر، ماشین پلیس که نه آلودگی دارد نه صدا دارد، ماشین آمبولانسی که تمام بیمارستان‌های تهران را با آن مجهز کردیم. این ماشین‌ها برای انتقال بیمار از خود آمبولانس به خود بیمارستان استفاده می‌شود که خود تجهیزات  و تشریفات مخصوص دارد.

حداکثر سرعت این نفربرها ۳۵ کیلومتر در ساعت است اما به دلیل محدودیت‌های شهری که وجود دارد از سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کنیم.

این نفربرهای برقی در دنیا شماره‌گذاری می‌شود تحت پلاک خاص بنا بر شرایط خاص ولی در شهر نیز تردد می‌کند اما در ابران پلیس اجازه تردد این نفربرها را نمی دهد.

پروژه بازار بزرگ به عنوان اصی ترین پروژه شرکت با چه سرمایه ای شروع به کار کرد و چه نتایجی داشت؟ 

شروع  این پروژه با ۳۰ میلیارد تومان شروع شد. اما نه‌تنها این هزینه سرمایه ای مستهلک نشد و برنگشت بلکه نزدیک به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز در دو سال اول ضررده نیز بودیم. زیرا در سال ۹۷ که برجام کنسل شد ‌،با افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت ها متوجه شدیم. اما بلیت را که درامد اصلی از این مکان حاصل می‌شود توسط شهرداری ثابت ماند.

طرح هایی که توسط شرکت اجرا شد چه فوایدی برای کشور دارد؟

از زمانی که این طرح در تعدادی از مناطق تهران از جمله بازار بزرگ اجرایی شد، نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی از محل کاهش واردات و توزیع سوخت را داشتیم. اجرای طرح حمل و نقل مسافر توسط خودرو های برقی تحت تملک این شرکت توانسته ظرف دو سال گذشته به میزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی کند. اگر دولت و شهرداری ها حمایت لازم را انجام دهند، می توان شاهد صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی و نیز کاهش هر چه بیشتر انتشار آلاینده ها در کلان شهرهای کشور باشیم.

آیا با وجود مشکلات طرح هایی برای توسعه فعالیت های خود نیز دارید یا خیر؟

به دلیل مشکلاتی که وجود دارد و حدم حمایت دولت و شهرداری ها تصمیم گرفته ایم که تا زمانی که مشکلات حل نشده است و حمایت ها از سوی سازمان های ذی ربط انجام نشود، فعالیت های خود را توسعه ندهیم و حتی تصمیم به فروش شرکت نیز گرفته ایم.

منبع: تین نیوز

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *